Migréna

 

Migréna je opakujúca sa neznesiteľná bolesť hlavy, obvykle sprevádzaná i ďalšími príznakmi. Môže trvať až tri dni a býva nesmierne vyčerpávajúca.

 

Existujú dva druhy migrény - bežná a klasická. Bežná migréna vzniká pomaly a prejavuje sa pulzujúcou bolesťou, ktorá môže trvať dve až 72 hodín. Bolesť je prudká a často sa sústreďuje do spánkov alebo za uši. Môže vznikať v zadnej časti lebky a šíriť sa do celej jednej polovice hlavy. Obvykle je sprevádzaná vracaním, zahmleným videním a otupenosťou končatín, ktorá môže pretrvať až 18 hodín.

Klasická migréna je podobná migréne bežnej, ale predchádza jej skupina symptómov, ako sú poruchy vyjadrovania, slabosť a poruchy videnia alebo čuchu. Najbežnejším príznakom je neschopnosť vidieť jasne. Môže dochádzať k videniu rôznych fantastických obrazcov. Zrakové poruchy môžu trvať niekoľko sekúnd alebo môžu pretrvávať celé hodiny než vymiznú.

 

Migrénami trpí najmenej 10% ľudí. Ženy postihuje trikrát častejšie než mužov, prevažne v dôsledku premenlivej hladiny hormónov pred menštruáciou a počas nej, v tehotenstve a v prechode. U niektorých žien dochádza po prechode k odozneniu záchvatov migrény. Migréna je vyvolaná niektorými faktormi, ktoré spôsobujú stiahnutie a následné rozšírenie tepien zásobujúcich mozog krvou. Môže to súvisiesť aj s hladinou serotonínu v mozgu. Tá je medzi jednotlivými záchvatmi nízka, počas nich je naopak vysoká. Pri záchvatoch migrény môže dojsť k narušeniu hladiny i ďalších neurotransmiterov (chemické látky vylučované nervovými bunkami, ktoré umožňujú prenos elektrického vzruchu z jednej nervovej bunky na druhú), ako je vápnik a horčík.

 

U vnímavých osôb môže migrénu vyvolať množstvo problémov vrátane alergií, zápchy, stresu, poruchy pečene, nadbytku i nedostatku spánku, emocionálnych výkyvov, hormonálnych zmien, slnečného žiarenia, prudkého svetla, rôznych zvukov, nedostatku pohybu a zmien barometrického tlaku. Aj zubné problémy môžu aktivovať migrénové bolesti.

 

Najjednoduchším spôsobom, ako zabrániť opakovaným migrénam, je naučiť sa rozpoznávať príčiny záchvatov a potom sa im pokúsiť vyhnúť alebo ich pôsobenie minimalizovať.

 

Príčiny migrénových bolestí:

- hormonálne zmeny,

- určité potraviny (syr, čokoláda, červené víno, vyprážené jedlá, citrusové ovocie),

- sníženie hladiny krvného cukru spôsobeného hladom alebo nadmerným príjmom rafinovaných sacharidov,

- dehydratácia,

- stres, šok a starosti,

- nedostatok alebo príliš veľa spánku,

- ostré svetlo alebo určité jeho farebné odtiene,

- hluk,

- zmeny počasia a podnebia,

- suché prostredie, teplý vysušujúci vietor.

 

Pomoc pri migréne:

- naučiť sa rozpoznávať príčiny záchvatov a vyhnúť sa im,

- vhodný a vyvážený jedálniček,

- ochrana očí,

- používanie ionizátorov a zvlhčovačov vzduchu,

- odpočinok a spánok,

- vhodné cvičenie, zmena životného štýlu,

- vhodné výživové doplnky.

 

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies na uľahčenie vášho nakupovania. Ak budete pokračovať v používaní našich služieb, predpokladáme, že súhlasíte s používaním týchto súborov. Bližšie informácie o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete na stránke s informáciami o ochrane osobných údajov.